Initiatief: Stichting SCHERP
Stichting SCHERP is een organisatie voor en door jongeren, met de focus op het mentaal welzijn. Stichting SCHERP maakt documentaires, online content (film, fotografie, vormgeving) én organiseert evenementen over maatschappelijke thema’s rondom jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Door op een laagdrempelige manier de jongeren aan te spreken wil Stichting SCHERP psychische problemen bij jongeren voorkomen. Op deze manier worden de onderwerpen die vaak als zwaar en taboe worden beschouwd, op een leuke en inspirerende manier behandeld.
Een van de initiatieven waar Stichting SCHERP aan bijdraagt is Race Tegen De Klok, een initiatief met als doel; aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Sinds Corona is er veel veranderd voor de jongeren en het sociale leven is stil komen te staan. Race Tegen De Klok biedt over verschillende onderwerpen organisaties waar de jongeren terecht kunnen. Met deze mogelijkheden wilt Race Tegen De Klok laten weten dat er namelijk altijd wel iemand is waarmee je kunt praten.
Stichting SCHERP heeft twee documentaires op haar naam, To my loved ones (over depressie en zelfdoding, 2016) en Stress to Impress (over prestatiedruk, 2017). SCHERP is momenteel bezig met een derde documentaire over de belevingswereld van ‘de man’ en mentaal welzijn. De documentaire, genaamd ‘Whiskey with a drop of Wine’, zal in 2022 in première gaan. Whiskey with a drop of Wine laat de verwachtingen van ‘man zijn’ zien, geeft antwoord op alle vragen over mannelijkheid en hoe te dealen met mentaal welzijn.